niedziela, 26 lutego 2017

Fastelavnboller (mąka orkiszowa)

W ostatnim czasie zamieniam mąkę pszenną na inny typ mąki w każdym daniu, które przygotowuje w domu. Muszę przyznać, że efekt nie zawsze jest zadowalający, jednak zamiana w niżej prezentowanym przepisie nie zaszkodziła bułeczką. Są równie puszyste i miękkie - polecam.




Składniki:
Ciasto

  1. 500 g mąki orkiszowej
  2. 100 g cukru
  3. 100 g masła
  4. 350 ml  mleka
  5. 1 opakowanie drożdży suszonych
  6. 1/2 łyżeczki kardamonu
  7. 1/4 łyżeczki soli
  8. 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
Wypełnienie
  1.  300 ml  śmietany kremówki
  2. 1 łyżeczka cukru waniliowego lub 1 laska wanilii
  3. dżem
Dodatkowo - można pominąć
  1. cukier puder do posypania bułeczek
  2. 1 jajko
Wykonanie
  1. Masło rozpuścić.
  2. Mleko podgrzać do temperatury około 30 - 37 C.
  3. Do dużej miski wrzucić mąkę, sól, proszek do pieczenia, kardamon, suche drożdże. 
  4. Dodać mleko i ostudzone masło. Wszystkie składniki zagnieść na jednolite ciasto.
  5. Miskę przykryć suszą ściereczką i odłóż ciasto na minimum 30 minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (podwojenia objętości).
  6. Podziel ciasto na 16 części, z każdej zrób bułeczkę.
  7. Bułeczki układaj na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
  8. Odłóż ponownie do wyrośnięcia na około 30 minut.
  9. Roztrzep jajko i posmaruj nim bułeczki.
  10. Bułeczki piecz w nagrzanym piekarniku, na środkowym poziomie w temperaturze 225 C przez 8 - 10 minut. Po upieczeniu ostudź na kratce.
  11. Śmietanę ubij z cukrem na puszysty krem.
  12. Bułki przetnij na pół, wypełnij kremem i dżemem.
  13. Na koniec posyp cukrem pudrem.

piątek, 24 lutego 2017

Bułki pszenne

Dzisiaj prezentuje przepis na śniadaniowe bułeczki pszenne. Kiedyś piekłam je regularnie, jednak od momentu kiedy zdecydowaliśmy się zrezygnować z pszenicy nie goszczą już na naszym stole. Z przepisu korzystam nadal, jednak mąkę pszenną zamieniam innymi mąkami i eksperymentuje.
Na udane wypieki bez pszenicy przepisy pojawią się już wkrótce.



Składniki:

  1. 4 szklanki mąki pszennej
  2. 1 opakowanie drożdży suchych
  3. 2 szklanki ciepłej wody - niepełne
  4. szczypta cukru
  5. 2 łyżeczki soli
  6. 4 łyżeczki oliwy z oliwek

Wykonanie:
  1. Mąkę wymieszać z drożdżami. Dodać sól, oliwę, cukier oraz wodę.
  2. Ciasto wyrabiać 4 minuty ręcznie lub 2 minuty mikserem lub robotem kuchennym (używając haka do zagniatania ciasta). Ciasto powinno być jednolite, elastyczne i lekko się lepić. Miskę przykryć i odstawić na minimum 1godzinę w ciepłe miejsce.
  3. Z ciasta uformować 10 - 12 bułeczek.
  4. Bułeczki ułożyć na natłuszczonej blasze lub wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 min.
  5.  Naciąć wzdłuż ostrym nożem lub żyletką.
  6. Piec w nagrzanym piekarniku do zarumienienia, ok. 20 min. lub dłużej w temperaturze 190°C.

wtorek, 21 lutego 2017

Zupa krem z pomidorów i kaszy jaglanej

Zupa pomidorowa to mój numer jeden. Mogłabym jeść ją codziennie. Całe szczęście, że pozostali domownicy także ją lubią, choć nie koniecznie jest ich faworytem. Najmłodsi domownicy zjedzą każdą jej wersję, natomiast najstarszy preferuje wariant klasyczny bez żadnych udziwnień.
Zupa pomidorowa przygotowana według tego przepisu jest przepyszna. Zupa to gęsty pomidorowo - jaglany krem podana z avocado i owocem granatu posypana ziarnami czarnuszki. Muszę przyznać, że jest to dość oryginalna wersja pomidorowego kremu.








środa, 15 lutego 2017

Gulasz z cukinią i fenkułem

Uwielbiam aromatyczne dania. Gulasz warzywny na bazie cukinii i fenkułu w ziołowym sosie pomidorowym pachnie rewelacyjnie.


Sos w gulaszu jest rewelacyjny. Jednak moim mężczyzną nie przypadł do gustu fenkuł. Tak więc moi chłopcy zjedli cukinię ja natomiast cały fenkuł z gulaszu.
Przyznaję, że chętnie wykonam to danie jeszcze raz, jednak tym razem z wykorzystaniem innych warzyw.

Osoby zainteresowane odsyłam do przepisu tutaj. Ja podałam swój gulasz z pęczakiem, który moje maluchy uwielbiają.

środa, 8 lutego 2017

Burger z pieczonych batatów i kalafiora

Przygotowując to danie unosi się niesamowity zapach w kuchni. Pieczenie, smażenie i ponowne pieczenie wypełnia ziołowym aromatem cały dom. Uwielbiam tak skomponowane dania. Barwne, aromatyczne i przepyszne.



 Burgery zostały zaakceptowane przez wszystkich domowników. Maluchy spróbowały także rukolę (za którą osobiście nie przepadam). Gabryś próbując łączyć rukolę z innymi składnikami, doszedł do wniosku, że rukola i burgery to najlepsze połączenie.



Przepis znajdziecie w książce Jaglany detoks...kolejny krok strona 272.

piątek, 3 lutego 2017

Jaglane ciasteczka

Jednym z postanowień jest ograniczenie cukru w naszej diecie. Dotyczy to szczególnie mnie i dzieciaków. Dlatego postanowiłam przygotować ciasteczka jaglane. W książce prezentują się bardzo apetycznie.



Niestety ciasteczka nie zostały zaakceptowane przez maluchów.

Jeśli jesteście zainteresowani ich wykonaniem to odsyłam do książki Jaglany detoks na stronę 326.

środa, 1 lutego 2017

Pasztet z selera i batatów z pomidorami i nutą imbiru

Pasztety warzywne gościły już na moim stole wcześniej. Najbardziej popularnym był pasztet z cukinii z dodatkiem curry. Niestety nie został ciepło przyjęty przez najmłodszych członków rodzinny. Dlatego postanowiłam poszukać dalej. Osobiście uważam pasztety warzywne za doskonałą przekąskę zarówno jako główny składnik lunchu czy kolacji. Mogą też występować jako danie główne podane z dodatkami. W książce Marka Zaręby Jaglany detoks...kolejny krok znajdziemy całkiem posty jednak trochę czasochłonny i pracochłonny przepis na przepyszny pasztet z selera i słodkich batatów przyprawionych dobrze skomponowaną mieszanką ziołową. Poświęcając trochę wolnego czasu możemy przygotować świetny posiłek na bardziej zapracowane dni. Zresztą zobaczcie sami.



Jeśli jesteście zainteresowani wykonaniem wyżej prezentowanego pasztetu z selera i batatów odsyłam do książki Jaglany detoks...kolejny krok strona 240 ;-)