czwartek, 26 lutego 2015

365 potraw - szybko, smacznie, zdrowo

Menu na styczeń jak i na luty było oparte w dużej mierze oparte na przepisach pochodzących z książki Gertrud Reiger 365 potraw - szybko, smacznie, zdrowo, wydanej przez Świat książki w 1998 roku. Książka jest tłumaczeniem niemieckiego bestselleru kulinarnego 365 x gesunde schnellkuche.
Książka jest skierowana do osób, które w natłoku codziennych spraw nie mają czasu na komponowanie zdrowego i smacznego menu, jednak chcą odżywiać się odpowiedzialnie.
W książce znajdziemy wiele ciekawych przepisów na każdy dzień roku, bez akcentowania świąt np. na 24 grudnia proponuje pstrąga w folii z grilla oraz strucel jarzynowy z pierzynką ziołową i sorbet malinowo - jogurtowy. Niektóre przepisy są proste, inne szybkie w przygotowaniu. Spotkamy także często zestawy obiadowe składające się z trzech dań.
Dużym plusem przepisów zawartych w tej książce jest propagowanie wykorzystania mąki pełnoziarnistej zamiast zwykłej białej. Natomiast ogromnym minusem (w moim mniemaniu) jest wykorzystanie kostki jarzynowej. Jednak biorąc pod uwagę ogólną ideę, że ma być szybko i smacznie rozumiem jej nadużywanie. Osoby chcące, aby było jeszcze zdrowiej zawsze mogą wykonać domowy bulion jarzynowy.
Ja w książce znalazłam bardzo wiele ciekawych przepisów do których na pewno wrócę.

Niektóre przepisy z tej książki:

Kotlety ziemniaczane z ziołami

Placki z cukinii i twarogu


Tureckie pierogi

Kotlety z cukini

Łosoś z brokułami

Ryba w sosie pieczarkowym

Rybny gulasz szegedyński

Mus jabłkowy

Naleśniki

niedziela, 22 lutego 2015

Ciasto z bezą

Ciasto z bezą było na liście życzeń najstarszego mężczyzny i dzisiaj życzenie zostało spełnione. Ciasto może nie rzuca na kolana (przynajmniej mnie, za to L je uwielbia), ale jest smaczne oraz proste w przygotowaniu. Idealny słodki dodatek do niedzielnej kawy.








Składniki:

Ciasto:
  1. 150 g masła
  2. 150 g mąki pszennej
  3. 125 g cukru
  4. 5 żółtek jajek
  5. 5 łyżek mleka
  6. 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Beza:
  1. 180 g cukru
  2. 100 g migdałów
  3. 5 białek jajek
Wykonanie:
  1. Masło z cukrem ubij na puszysty krem.
  2. Dodaj mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, żółtka jajek oraz mleko. Wszystkie składniki dobrze wymieszaj.
  3. Blachę 30x40 wyłóż papierem do pieczenia, przełóż na nią ciasto (swoje ciasto piekłam w blasze 23x32 dlatego wyszło dość wysokie).
  4. Ubij białka żółtek z cukrem. Wyłóż  na ciasto, równo rozsmarowując.
  5. Wierzch ciasto posyp rozdrobnionymi migdałami (ja, kroiłam je nożem).
  6. Ciasto piec w temperaturze 175 C przez 25 minut na najniższym poziomie.
  7. Ciasto ostudzić, pokroić na kawałki.
  8.  

piątek, 20 lutego 2015

Lapskaus


Lapskaus jest jednym z bardziej popularnych dań w Norwegii. Jego wyjątkowość polega na prostocie przygotowania jak i na różnorodności przepisów. Przygotowywany może być ze świeżych składników jak i z resztek wczorajszego obiadu. W norweskich sklepach można też kupić mrożoną mieszankę warzyw do lapskaus. Jego konsystencja waha się od gęstego gulaszu po rzadką zupę, więc jakby nie było każdy znajdzie coś dla siebie.





Najczęściej spotykane warianty lapskaus to:

* zupa lapskaus

Podstawę zupy stanowią ziemniaki. Najczęściej wykonywana z resztek po obiedzie, można do niej dodać mięso.

* brun lapskaus

Wyglądem najbardziej przypomina nasz gulasz. Brązowy sos z mięsa wołowego dodaje się do bazy ziemniaczanej.

* lys lapskaus

Do bazy ziemniaczanej dodawane jest często mięso wieprzowe lub parówki. Aby lapsakus miął kremowa konsystencje dodawany jest kremowy sos (beszamelowy).



Najczęściej przygotowywany przeze mnie lapskaus jest odmianą zupy lapskaus.


Składniki:

  1. 6 sztuk ziemniaków
  2. 3 sztuki marchewki
  3. 1 gruby plaster brukwi
  4. 1 pietruszka
  5. mały kawałek pory
  6. 4 szklanki bulionu
  7. 1 łyżeczka soli
  8. 1/2 łyżeczki grubo zmielonego pieprzu
  9. natka pietruszki wg uznania

Wykonanie:

  1. Wszystkie warzywa pokroić w kostkę.
  2. Wrzucić do garnka, zalać bulionem i gotować do miękkości. 
  3. Jeśli chcemy aby lapskaus był gesty wygotowujemy bulion i trochę rozgotowujemy ziemniaki. 
  4. Przyprawiamy do smaku solą i pieprzem. 
  5.  Można dodać pokrojone parówki pod koniec gotowania.

czwartek, 19 lutego 2015

Zupa z brokułów

Brak czasu na przygotowanie pożywnego obiadu. Żaden problem. Poniżej przepis na szybką i prostą zupę z brokułów.



Składniki: (dla 2 osób)
  1. 300 g mrożonych lub świeżych brokułów
  2. 2 szklanki bulionu jarzynowego (może być z kostki)
  3. 1/2 szklanki kwaśnej śmietany
  4. marchewka
  5. sól
  6. gałka muszkatołowa
  7. bazylia
Wykonanie:
  1. Brokuły ugotować do miękkości we wrzącym bulionie.
  2. Zupę przetrzeć lub zmiksować, znowu podgrzać i po zagotowaniu dodać do smaku przyprawy.
  3. Wymieszać z kwaśną śmietaną i podawać przybraną utartą marchewką.
 
* przepis pochodzi z książki Gertrud Reiger: 365 potraw - szybko, smacznie, zdrowo





  Wielki Post 2015

sobota, 14 lutego 2015

Fastelavnsboller *Norwegia*


Fastelavn obchodzony jest zawsze 7 tygodni przed Wielkanocą. Nazwa święta pochodzi z nordyckiego słowa "wieczór przed postem". W niedzielę przed Środą Popielcową w norweskich domach pieczone są fastelavnsboller:  bułeczki pszenne z kardamonem wypełnione  kremem waniliowym i dżemem.



 Składniki:
Ciasto
  1. 500 g mąki pszennej
  2. 100 g cukru
  3. 100 g masła
  4. 3 1/2 dl mleka
  5. 50 g drożdży
  6. 1/2 łyżeczki kardamonu
  7. 1/4 łyżeczki soli
  8. 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
Wypełnienie
  1.  3 dl śmietany kremówki
  2. 1 łyżeczka cukru waniliowego lub 1 laska wanilii
  3. dżem
Dodatkowo
  1. cukier puder do posypania bułeczek
  2. 1 jajko
Wykonanie
  1. Masło rozpuścić.
  2. Mleko podgrzać do temperatury około 30 - 37 C.
  3. Do dużej miski wrzucić rozkruszone drożdże, wlać mleko i margarynę.
  4. Dodać cukier, mąkę, kardamon, sól i proszek do pieczenia. Zagnieść wszystkie składniki na jednolite, rzadkie ciasto.
  5.  Odłóż ciasto na minimum 30 minut w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (podwojenia objętości).
  6. Podziel ciasto na 16 części, z każdej zrób bułeczkę.
  7. Bułeczki układaj na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
  8. Odłóż ponownie do wyrośnięcia na około 30 minut.
  9. Roztrzep jajko i posmaruj nim bułeczki.
  10. Bułeczki piecz w nagrzanym piekarniku, na środkowym poziomie w temperaturze 225 C przez 8 - 10 minut. Po upieczeniu ostudź na kratce.
  11. Śmietanę ubij z cukrem na puszysty krem.
  12. Bułki przetnij na pół, wypełnij kremem i dżemem.
  13. Na koniec posyp cukrem pudrem.



Fastelavn er mit navn +PL (ubt).svg
źródło. Wikipedia







Karnawałowe Słodkości!

środa, 11 lutego 2015

Sernik na zimno "Philadelfia"

Pyszny, lekki sernik na zimno.





Składniki:

Spód
  1. 200 - 250 g słodkich ciastek owsianych
  2. 100 g masła
Ciasto
  1. 3 dl śmietany kremówki
  2. 3 dl gęstej śmietany 18%
  3. 200 g serka typu Philadelfia
  4. 2,5 dl wody
  5. 100 g cukru pudru
  6. 1 paczka galaretki cytrynowej
  7. 1 łyżeczka cukru waniliowego
Wierzch ciasta
  1. 1 paczka galaretki malinowej lub truskawkowej
  2. 2,5 dl wody
Dodatkowo na serduszka
  1. 1 paczka galaretki malinowej lub truskawkowej
  2. woda 
Wykonanie:
  1. Jeśli zamierzasz zdobić ciasto serduszkami, rozpuść galaretkę w gorącej wodzie. Użyj 3/4 wody z przepisu  (na opakowaniu galaretki). Wylej galaretkę na małą blachę i odstawić do stężenia. Następnie za pomocą foremek do ciasteczek, wytnij ostrożnie serduszka z galaretki.
  2.  Ciasteczka owsiane rozdrobnij w robocie kuchennym (można je też rozwałkować w woreczku foliowym lub rozdrobnić przy pomocy moździerza). 
  3. Masło roztopić, wlać do rozdrobnionych ciasteczek, zagnieść razem. Wyłożyć na tortownice (24 - 26 cm) , ubijając do dna. Włożyć do lodówki do wystudzenia.
  4. Galaretkę cytrynową rozpuścić w 2,5 dl gorącej wody i odstawić do wystudzenia. 
  5. Śmietanę 18%, cukier puder, cukier waniliowy oraz Philadelfia ubić razem.
  6. Śmietanę kremówkę ubić na krem, dodać ostrożnie wcześniej ubitą masę śmietankową. Na koniec dodać galaretkę cytrynową, najlepiej gdy zaczyna się ścinać. 
  7. Całość wylać na wcześniej przygotowany spód z ciasteczek.
  8. Jeśli chcemy ułożyć serduszka na masie, odstawić sernik na chwilę do wystudzenia. Nie za długo, gdyż wtedy będziecie musieli wycinać miejsce na serduszka. Serduszka najlepiej położyć na masę, gdy ta zaczyna tężnieć, tak aby serduszka nie wpadłaby do środka.
  9. Po około godzinie na masę serową można wylać ostatnią galaretkę.
  10. Na gotowy sernik musimy poczekać od 4 do 6 godzin.


Walentynki. Czym TO się je? 11-17.02.2015

wtorek, 10 lutego 2015

Łosoś w curry

Przepis na azjatyckie smaki: łosoś w towarzystwie curry i mleczka kokosowego. 




Składniki:
  1. 600 g filetów z łososia,bez skóry i ości
  2. 4 dl mleczka kokosowego
  3. 2 pomidory
  4. 1 cebula
  5. 1/2 cytryny
  6. 3 łyżki mąki pszennej
  7. 2 łyżki masła
  8. 1 łyżeczka sosu sojowego
  9. 2 łyżeczki curry
Wykonanie:
  1. Łososia pokrój w dużą kostkę.
  2. Pomidory należy spażyć i obrać ze skóry, następnie pokroić w kostkę.
  3. Roztop masło w garnku, dodaj poszatkowaną cebulę oraz curry. Podsmaż chwilę.
  4. Dodaj mąkę pszenną. Wszystko dobrze wymieszaj.
  5.  Wlej do garnka mleczko kokosowe i na małym ogniu zagotuj, mieszając od czasu do czasu.
  6. Dodaj pokrojone pomidory, sos sojowy oraz sok z wyciśniętej cytryny. Gotuj przez 3 minuty.
  7. Na koniec dodaj pokrojonego łososia, delikatnie wymieszaj aby sos dobrze pokrył każdy kawałek. Gotuj dodatkowe 3 - 5 minut.
  8. Dopraw do smaku solą i ewentualnie curry.
  9. Podawaj z gotowanym ryżem.
 

sobota, 7 lutego 2015

Ciasto migdałowe Sarah Bernhardt

Ciasto migdałowe Sarah Bernhardt powstało na podstawie przepisu na ciasteczka, które przygotował pewien duński piekarz. Swój najlepszy wyrób  nazwał imieniem słynnej  francuskiej aktorki Henriette Rosine Bernardt.  Zarówno ciasteczka jak i ciasto to bomba kaloryczna, warta grzechu.



Składniki:

Migdałowy spód:
  1. 400 g migdałów
  2. 350 g cukru
  3. 3 łyżeczki proszku do pieczenia
  4. 6 białek
Krem czekoladowy:
  1. 250 g miękkiego masła
  2. 200 g cukru pudru
  3. 6 żółtek jajka
  4. 2 łyżki kakao
  5. 2 łyżeczki cukru waniliowego
Polewa:
  1. 200 g ciemnej czekolady
  2. 2 łyżki masła
Wykonanie:
  1.  W robocie kuchennym zmiel migdały, najlepiej na grubo. Dodaj proszek do pieczenia.
  2. Ubij białka na sztywną pianę, małymi porcjami dodaj cukier do ubitych białek po czym wmieszaj ostrożnie z  zmielonymi migdałami. 
  3. Przełożyć masę na dużą blachę (30x40) wyłożoną papierem do pieczenia. 
  4. Piec na najniższym poziomie w temperaturze 175 C przez około 20 minut. 
  5. Ciasto ostudzić a następnie schłodzić w lodówce (kilka godzin) lub zamrażalce (minimum 1 godzinę). Jeśli ciasto nie mieści się w blasze do lodówki, można ciasto wyjąć i przełożyć na kratkę.
  6. Miękkie masło ubij z cukrem pudrem na jednolity krem. Ubijając dalej dodawaj żółtka. Na koniec dodaj cukier waniliowy i kakao.
  7. Rozsmaruj równo czekoladowy krem na dobrze wystudzonym migdałowym spodzie. Odłóż ciasto na kilka godzin do lodówki, do ponownego schłodzenia.
  8. Czekoladę roztop w kąpieli wodnej razem z masłem. Ostudzoną wylej na dobrze schłodzone ciasto. Schłodź ponownie.
  9. Ciasto pokroić na kawałki. Przechowywać w chłodzie. Można je mrozić. 


 *Przepis pochodzi z bloga Kristine Ilstad  «Det søte liv».
Karnawałowe Słodkości!

środa, 4 lutego 2015

Naleśniki

Naleśniki, które zaskoczyły nas swoim smakiem. Delikatne, rozpływające się w ustach o lekko kwaśnym smaku. Pycha.




Składniki:
  1. szklanka maślanki
  2. jajko
  3. 80 g mąki pszennej
  4. sól
  5. olej do smażenia
Wykonanie:
  1. Jajko dokładnie ubić trzepaczką, następnie dodać maślankę i rozrobić z mąką oraz odrobiną oleju na rzadkie ciasto.
  2. Smażyć na oleju dość grube naleśniki, silnie rumieniąc.
  3. Podawać z dowolnym farszem.
  4. Najlepiej smakują z borówkami albo gęstym musem jabłkowym.


* przepis pochodzi z książki Gertrud Reiger: 365 potraw - szybko, smacznie, zdrowo

wtorek, 3 lutego 2015

Mus jabłkowy

Pyszny mus jabłkowy, idealny jako dietetyczny deser dla młodszych i starszych smakoszy.





Składniki:
  1. 500 g winnych jabłek
  2. cytryna
  3. kawałek laski cynamonu
  4. 3 goździki
  5. 2 łyżki miodu lub cukru
Wykonanie:
  1. Jabłka umyć, obrać i pokroić w ćwiartki.
  2. Gotować do miękkości w szklance wody z przyprawami i sokiem cytrynowym.
  3. Przetrzeć przez sito.

* przepis pochodzi z książki Gertrud Reiger: 365 potraw - szybko, smacznie, zdrowo

poniedziałek, 2 lutego 2015

Gulasz jarzynowy

Lubie takie obiady, szybkie, proste i zdrowe. Dodatkowo można użyć wszystkich dostępnych warzyw i samemu stworzyć swój własny gulasz jarzynowy.




Składniki:
  1. 200 g marchewki
  2. 100 g selera
  3. 100 g zielonej fasolki szparagowej
  4. 2 małe cebule
  5. 150 g pieczarek
  6. 200 g ziemniaków
  7. 20 g masła lub margaryny
  8. kostka bulionu jarzynowego
  9. estragon, bazylia, papryka mielona
  10. 2 łyżki koncentratu pomidorowego
Wykonanie:
  1.  Warzywa obrać, umyć i pokroić w kostkę.
  2. Pieczarki pokroić w plasterki.
  3. W garnku (3L) roztopić masło/margarynę i dodać posiekaną cebulę, a po chwili dodać pieczarki i wszystko razem  podsmażyć.
  4. Gdy pieczarki zmiękną dodać pozostałe warzywa i  kostkę bulionu jarzynowego rozpuszczonego w szklance wody z dodatkiem estragonu, bazylii i papryki.
  5. Na koniec dodać koncentrat pomidorowy i przyprawić do smaku solą.

niedziela, 1 lutego 2015

Menu na luty

Przygotowanie całomiesięcznego menu okazało się dobrym posunięciem biorąc pod uwagę budżet domowy. Koszty związane z wyżywieniem spadły. Ułatwiło to także pisanie co tygodniowej listy zakupów spożywczych. Minus takiego rozwiązania jest taki, że czasami trudno jest wykonać zaplanowane danie, gdy wynikną nie przewidziane okoliczności. Dlatego w tym miesiącu postanowiłam zaplanować tygodniowe menu bez określenia konkretnego dnia w którym je przygotuje. Dodatkowo w tygodniowym menu zaplanowałam tylko 5 przepisów do wykonania. Dwa dni pozostawiam wolne jako Dzień Zapasów czyli wykorzystanie resztek z lodówki lub zapasów z zamrażalki oraz Dzień Spełniania Marzeń tj. przygotowanie obiadu na zamówienie domowników.

Tydzień 6
  1. Zupa ogórkowa
  2. Wieprzowina z warzywami
  3. Kopytka
  4. Zupa warzywna z dorszem
  5. Łosoś w curry
  6. Ciasto migdałowe Sarah Bernhardt
Tydzień 7
  1. Kapuśniak
  2. Paluszki rybne
  3. Fiskekaker
  4. Pierogi
  5. Kurczak na warzywach
  6. W tym tygodniu mamy Walentynki, więc dodatkowo będzie niespodzianka
Tydzień 8
  1. Serbska zupa rybna
  2. Zupa marchewkowo - pietruszkowa
  3. Ryba pieczona w folii
  4. Spaghetti
  5. Gulasz jarzynowy
  6. Ciasto kawowe

Tydzień 9
  1. Zupa z brokułów
  2. Kotlety ziemniaczane
  3. Dorsz z pomidorami i papryką
  4. Fiskekaker
  5. Kolorowe warzywa
  6.  Pierogi
  7. Ciasto marchewkowe