piątek, 10 listopada 2017

Placki ziemniaczano - dyniowe (bez pszenicy)

Kolejny przepis na wykorzystanie dyni. Tym razem bezglutenowe placki ziemniaczane z dodatkiem dyni.



Składniki:
  1. 500 g ziemniaków
  2. 2 duże ząbki czosnku
  3. 150 g dyni
  4. 1duże jajko lub 2 małe
  5. 3 łyżki mąki kukurydzianej
  6. 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  7. 1/2  cebulka dymka 
  8. sól
  9. pieprz
  10. olej do smażenia
Wykonanie:
  1. Ziemniaki obrać, umyć i zetrzeć na tartce o drobnych oczkach, najlepiej zetrzeć ziemniaki do miski w której będzie przygotowywane ciasto na tej samej grubości tartki zetrzeć dynię, cebulę i czosnek
  2. Do ciasta dodać również jajko, mąkę i przyprawy. Dokładnie wymieszać
  3. Na patelni rozgrzać olej, nałożyć niewielką porcję ciasta, rozprowadzić łyżką na cienki placuszek
  4. Smażyć na złoty kolor.
  5. Podawać na ciepło.
 

wtorek, 7 listopada 2017

Chleb orkiszowy z dodatkiem puree z dyni

Ostatnio zaopatrzyłam się ponownie w dynię, którą postanowiłam wykorzystać w kilku przepisach. Ten przepis powstał w ramach eksperymentu po nieudanym wykorzystaniu puree z dyni w bezglutenowym cieście dyniowym na bazie mąki kokosowej.

Chleb z dodatkiem puree z dyni oraz nasion z dyni okazał się strzałem w dziesiątkę. Polecam.



Ilość składników pasuje do wypieku chleba w formie około 28x10cm.

Składniki:

  1. 2 szklanki mąki orkiszowej
  2. 1/2 szklanki (3 duże, czubate łyżki) purre z dyni
  3. 2 garście nasion dyni plus trochę do posypania ciasta
  4. 1/2 opakowanie drożdży suchych
  5. około 1 - 1,5 szklanki letniej wody
  6. szczypta cukru
  7. szczypta soli
  8. 1 łyżka oliwy z oliwek 

Wykonanie:
  1.  Nasiona dyni pokruszyć moździeżem na drobne kawałki. Nie muszą być bardzo drobne.
  2. Dodać mąkę oraz drożdże. Dodać puree z dyni.
  3. Następnie dodać sól, cukier oraz wodę (osobiście za każdym razem dodaję różną objętość wody, jednak ciasto nie powinno być ani za rzadkie ani za gęste).
  4. Ciasto wyrabiać  ręcznie przez około 5 minut, do uzyskania jednolitej, jędrnej masy. Ciasto klei się do ręki. 
  5.  Dodać oliwę i ponownie wyrobić ciasto (w tym momencie ciasto powinno odchodzić trochę od ręki i uzyskać jednolitą, gładką powierzchnię).
  6. Ciasto powinno być jednolite, elastyczne i lekko się lepić. Miskę przykryć i odstawić na około 1 godzinę w ciepłe miejsce.
  7. Wyrośnięte ciasto przełożyć do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Wyrównać. Posypać nasionami dyni, które należy docisnąć do ciasta, inaczej będą odpadać w trakcie pieczenia.
  8. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 min.
  9. Piekarnik nagrzać do temperatury 150°C.
  10. Blachę z ciastem włożyć do nagrzanego piekarnika. Podnieść temperaturę do 200°C. Piec około 25 - 30 minut aż wierzch chleba będzie rumiany. 
  11. Chleb piekę na środkowym poziomie piekarnika, w trybie grzania dół-góra.

poniedziałek, 6 listopada 2017

Chleb orkiszowy ze słonecznikiem

Dzisiaj prezentuje przepis na chleb, który idealnie pasuje do blachy o rozmiarach około 28x10cm.


Składniki:
  1. 2 szklanki mąki orkiszowej
  2. garść nasion słonecznika plus trochę do posypania ciasta
  3. 1/2 opakowanie drożdży suchych
  4. około 1 - 1,5 szklanki letniej wody
  5. szczypta cukru
  6. szczypta soli
  7. 1 łyżka oliwy z oliwek 

Wykonanie:
  1. Mąkę wymieszać z drożdżami. Dodać sól, cukier oraz wodę (osobiście za każdym razem dodaję różną objętość wody, jednak ciasto nie powinno być ani za rzadkie, ani za gęste).
  2. Dodać nasiona słonecznika.
  3. Ciasto wyrabiać  ręcznie przez około 5 minut, do uzyskania jednolitej, jędrnej masy. Ciasto klei się do ręki. 
  4.  Dodać oliwę i ponownie wyrobić ciasto (w tym momencie ciasto powinno odchodzić trochę od ręki i uzyskać jednolitą, gładką powierzchnię).
  5. Ciasto powinno być jednolite, elastyczne i lekko się lepić. Miskę przykryć i odstawić na około 1 godzinę w ciepłe miejsce.
  6. Wyrośnięte ciasto przełożyć do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Wyrównać. Posypać nasionami słonecznika, które należy docisnąć do ciasta, inaczej będą odpadać w trakcie pieczenia.
  7. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 min.
  8. Piekarnik nagrzać do temperatury 150°C.
  9. Blachę z ciastem włożyć do nagrzanego piekarnika. Podnieść temperaturę do 200°C. Piec około 25 - 30 minut aż wierzch chleba będzie rumiany. 
  10. Chleb piekę na środkowym poziomie piekarnika, w trybie grzania dół-góra.

piątek, 3 listopada 2017

Filety kurczaka z papryką w sosie mango

Jedno z moich ulubionych dań w ostatnim czasie. Kombinacja mango, pomarańczy oraz czerwonego curry jest niesamowita. Dodatkowo danie jest łatwe i szybkie w przygotowaniu.



Składniki:
  1. 2 duże filety z kurczaka, pokrojone w grubą kostkę
  2. 1 czerwona papryka, pokrojona w grubą kostkę 
  3. 1 zielona albo żółta papryka, pokrojona w grubą kostkę
  4. 1 duże mango, obrane ze skóry, bez pestki
  5. sok wyciśnięty z 1 pomarańczy
  6. 3 łyżeczki tajskiej czerwonej pasty curry
  7. sól i pieprz
  8. świeży kolendry do ozdoby
  9. odrobina tłuszczu do smażenia
  10. ryż ugotowany według przepisu na opakowaniu lub
  11. chlebki naan
Wykonanie:
  1. Przygotuj wszystkie składniki według powyższego opisu.
  2. Obrane i pozbawione pestki mango zmiksuj blenderem razem z sokiem z pomarańczy i pastą curry (pastę dodawaj stopniowo według upodobań smakowych). Gdy chcesz uzyskać trochę bardziej rzadszy sos dodaj wodę lub sok z dodatkowej pomarańczy.
  3. Na rozgrzanym tłuszczu podsmaż na złoty kolor kurczaka.
  4. Dodaj paprykę i smaż chwilę. 
  5. Na sam koniec polej wszystko wcześniej przygotowanym sosem mango i zagotuj.
  6. Podawaj z ryżem lub chlebkiem naan.
  7. Przed podaniem posyp posiekana kolendra.

poniedziałek, 30 października 2017

Chleb orkiszowo - jęczmienny z czarnuszką

Jeszcze świeży i pachnący chleb orkiszowo - jęczmienny z czarnuszką.
Jak zwykle wykorzystałam do tego celu przepis na bułki, który zawiera kilka nieścisłości jeśli chodzi o wykorzystanie go aby upiec chleb. Dla osób obytych w wypiekach chleba nie stanowią one problemu, jednak dla nowicjuszy mogą dostarczyć małych problemów i zniechęcić do dalszych eksperymentów. Dziękuję bardzo mojej koleżance, która przestudiowała przepis bardzo dokładnie i wypunktowała wszystkie uwagi.



 Składniki:
  1. 3 szklanki mąki orkiszowej
  2. 1 szklanka mąki jęczmiennej
  3. 1/2 opakowanie drożdży suchych
  4. 1 1/2 - 2 szklanki ciepłej wody
  5. szczypta cukru
  6. 2 łyżeczki soli
  7. 3 łyżeczki oliwy z oliwek 
  8. 1 łyżeczka oleju z czarnuszki
  9. 2 łyżeczki nasion z czarnuszki

Wykonanie:
  1. Mąkę wymieszać z drożdżami. Dodać sól, cukier oraz wodę (i osobiście za każdym razem dodaję różną objętość wody, jednak ciasto nie powinno być ani za rzadkie ani za gęste)
  2. Ciasto wyrabiać  ręcznie przez około 5 minut, do uzyskania jednolitej, jędrnej masy. Ciasto klei się do ręki. 
  3.  Dodać oliwę i ponownie wyrobić ciasto. (w tym momencie ciasto powinno odchodzić trochę od ręki i uzyskać jednolitą, gładką konsystencję).
  4. Ciasto powinno być jednolite, elastyczne i lekko się lepić. Miskę przykryć i odstawić na minimum 1godzinę w ciepłe miejsce.
  5. Ciasto podzielić na dwie części. Z ciasta uformować dużą okrągłą bułkę. Okrągłe bochenki układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Taki chleb nie będzie wysoki.
  6.  Lub włożyć do blachy do pieczenia chleba. Blachy o wymiarach 10x25 pozwolą uzyskać dwa bochenki chleba. Pamiętaj o papierze do pieczenia.
  7. Przykryć ściereczką i odstawić na około 30 min.
  8. Piec w nagrzanym piekarniku do zarumienienia, ok. 25 min. lub dłużej w temperaturze 200°C.

poniedziałek, 9 października 2017

Bananowe placuszki (bez glutenu, laktozy i cukru)

Dzisiaj prezentuje Wam bardzo łatwy przepis na placuszki bananowe, które można przygotować w wersji bezglutenowej i bez laktozy. Gdy na kuchennym blacie leżą dojrzałe banany, jest to idealny moment na wypróbowanie tego przepisu. Moi chłopcy uwielbiają te placuszki.



Składniki:
  1.  2 dojrzałe banany
  2.  2 jajka
  3.  50 ml mleka bez laktozy, lub innego mleka roślinnego
  4.  100 g płatków owsianych *bezglutenowych*
  5. 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  6. 2 łyżki oleju kokosowego
Wykonanie:
  1. Wszystkie składniki włóż do blendera i zmiksuj na jednolitą masę.
  2. Patelnie do naleśników rozgrzej. Piec na niej małe placuszki.
* z podanej porcji wyjdzie wystarczająca ilość placuszków dla dwójki dzieci, jeśli chcecie przygotować więcej trzymaj się zasady :1 banan  + 1 jajko + 50 g płatków owsianych + 25 ml mleka
* im bardziej dojrzałe banany tym słodsze placuszki
* bezglutenowe płatki owsiane mają znaczek przekreślonego kłosa na opakowaniu. Owies nie zawiera glutenu jednak istnieje ryzyko zanieczyszczenia glutenem w trakcie produkcji. Ja używam zwykłych płatków.
* mleko - zwykłe mleko, bez laktozy czy roślinne jest ok

wtorek, 19 września 2017

Chleb

Jakiś czas postanowiłam upiec chleb zamiast bułek. Do tego celu wykorzystałam swój sprawdzony przepis na bułki orkiszowo-owsiane, jednak zamiast dzielić ciasto na małe bułeczki, podzieliłam je na dwie równe części. Po około 30 minutach mogliśmy wyjąć z piekarnika, dwa okrągłe i rumiane chleby.


Na zdjęciu jest chleb z mąki orkiszowej i jęczmiennej z dodatkiem nasion chia, posypany sezamem.
Zachęcam was do własnych eksperymentów z przepisem.